Kan en visstidsanställning sägas upp i förtid?

Hej, jag har en allmän visstidsanställning som går ut 2011-12-31 (började 2010-05-03). Min arbetsplats har precis bytt huvudman och jag har nu har jag fått reda på att min nya arbetsgivare vill säga upp mig. Så vitt jag har förstått föreligger inte arbetsbrist utan anledning är att min mor är min chef (det är inte ett familjeföretag – varken den gamla arbetsgivaren eller den nya arbetsgivaren). Jag har mig veterligen inga klagomål på vare sig mig personligen eller angående min arbetsinsats. Så som jag läser LAS är att en tidsbegränsad anställning inte kan avbrytas före den överenskomna tidens utgång om inte arbetsgivaren och arbetstagaren kommit överens om detta. Vad är er uppfattning? Läget är ju såklart känsligt då jag inte vill sätta min mor i dålig dager inför sin nya chef. Hur ska man förhandla/agera i en situation som denna? Sarah Edman-Taylor

Lawline svarar

Hej, Du har tolka Lagen om anställningsskydd (LAS) 4 och 5§§ korrekt, du kan läsa mer här https://lagen.nu/1982:80 rätt och huvudregeln är att tidsbestämda anställningar inte kan sägas upp i förtid. Det är endast möjligt om parterna kommit överens om detta i anställningsavtalet. Det betyder att din arbetsgivare inte kan säga upp avtalet på grund av vare sig s.k. personliga skäl eller arbetsbrist utan du har rätt att ha kvar din anställning till det datum ni kommit överens om. Det gäller dock även dig, du har således inte någon rätt att säga upp avtalet heller. Mitt bästa råd är att kontakta ditt fack för råd kring eventuella förhandlingar om du är fackligt ansluten. Om du inte är det är det svårt att ge dig ett råd om hur du ska förhandla, då alla situationer är unika och därför måste behandlas på olika sätt. Generellt sett så är det dock bäst att försöka hitta en gemensam lösning. Jag hoppas att detta hjälpt dig i din situation, Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare