Samboavtals giltighet

Hej! Min mamma har flyttat hit från Ungern och är fortfarande Ungersk medborgare. Hon skall gifta sig här i Sverige på fredag och hon har skrivit ett detaljerad "samboavtal" med sitt blivande. Hennes advokat i Ungern hjälpte henne med det och allt står på Ungerska vilket han förstår. Min fråga är: gäller detta avtal här i Sverige eller måste den vara skriven här? Min mamma blev lite orolig för hon har tillgångar men inte han. Tacksam för snabb svar pga de skall gifta sig nu den 17/2 Mvh:

Lawline svarar

Hej, Det nämnda samboavtalet är giltigt även om en part är skriven i annat land. Däremot kommer det att förlora sin verkan i och med att parterna ingår äktenskap. Vid en eventuell äktenskapsskillnad kommer en bodelning genomföras enligt äktenskapsbalkens regler. Alternativet till ett samboavtal, då man gifter sig, är att upprätta äktenskapsförord. Äktenskapsförord skall upprättas skriftligen och undertecknas av makarna eller de blivande makarna. Äktenskapsförord skall registreras hos domstolen. Ett äktenskapsförord som har slutits mellan blivande makar gäller från äktenskapets ingående, om det ges in till domstolen inom en månad från det att äktenskapet ingicks. I annat fall gäller äktenskapsförord först från och med den dag då det ges in till domstolen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare