FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/02/2011

Rättegång

Hej Vad är fördelarna med att överklaga en dom? Vad är nackdelarna? Vart kan jag läsa mer om överstående frågor? (litteratur, internet etc) Hur kan jag få tag på domstolsbeslut som beslutats i en andra instens? tex. Beslut i Tingsrätten som överklagats och förändrats i Hovrätten.

Lawline svarar

Hej, Fördelarna med att överklaga en dom är främst chansen till ändrat domslut. Nackdelarna i en civilprocess är att det kostar väldigt mycket pengar att driva en process om man förlorar, då man i regel blir ersättningsskyldig för den andras rättegångskostnader. Det finns även en risk att domen ändras till den klagandes nackdel. Exempel på litteratur är böckerna "Rättegång" av Ekelöf. Domstolsbeslut är offentliga och för att ta del av dem kan du kontakta respektive instans, som är skyldiga att utge domsluten till dig. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare