Ensam äganderätt eller samäganderätt?

Hej jag och min sambo köpte en båt tillsammans, vi har inte skrivit på den. Vi har betalat lika mycket. Han säger at han äger båten, eftersom kvittot blev skrivet på honom, är det verkligen så???? Mvh Anette

Lawline svarar

Hej! Kvittot är ingen värdehandling som ger din sambo ensam äganderätt till båten. Det utgör enbart ett bevismedel han skulle kunna åberopa i en eventuell framtida tvist, för att hävda att han ensam äger båten. Till en början går det att konstatera att sambolagen ej är tillämplig. Samboegendom omfattar bostad och bohag, men ej annat lösöre, se 3 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Har du och din sambo avtalat om samäganderätt till båten, gäller detta avtal, men även utan ett uttryckligt avtal kan du hävda att du äger en ideell i båten. Frågan om hur samäganderätt uppkommer är inte reglerad i lag, utan följer av allmänna förmögenhetsrättsliga principer. Den viktigaste omständigheten för att bedöma äganderättsfrågan torde vara vem som har tillskjutit medel för att anskaffa egendomen, jämför HD's domskäl i NJA 1992 s. 163 (https://lagen.nu/dom/nja/1992s163). Eftersom ni båda har betalat lika stor del av köpesumman innehar ni båten med samäganderätt, enligt samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Samäganderättslagen anger vilka möjligheter ni som delägare har att förfoga över båten. Skulle det i framtiden uppstå en tvist rörande ägarförhållandena till båten mellan dig och din sambo, eller skulle hans borgenärer försöka utmäta båten, så har du möjlighet att åberopa andra bevis, än kvittot, till stöd för att ni innehar båten med samäganderätt. T ex finns möjlighet att visa med kontoutdrag att du betalade halva båten eller det kanske finns vittnen som kan intyga att ni köpte båten gemensamt och att du betalade halva köpesumman? Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare