När övergår en visstidsanställning till en tillsvidareanställning?

Jag har varit anställd enl följande av samma arbetsgivare: dec 2004-juni 2005- visstidsanställning juni 2005-sept 2006 tillsvidareanställning Jan 2010-dec 2011 visstidsanställning Min fråga är om min arbetsgivare verkligen kan låta mig vara visstidsanställd t o m sista dec 2011 (dvs ej ge mig tillsvidareanställning)med tanke på min sammanlagda arbetstid hos dem.

Lawline svarar

Hej, Anställningsformer regleras i Lagen om anställningsskydd(LAS), https://lagen.nu/1982:80. I lagens 1§ undantas vissa arbetstagare, exempelvis anställda som tillhör arbetsgivarens familj. För övriga anställda gäller således lagen. I 5§ anges vilka former av tidsbegränsad anställning som kan förekomma. Avtal kan träffas om sk allmän visstidsanställning, för vikariat, för säsongsarbete eller när arbetstagaren fyllt 67 år. Det anges även att om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år eller som vikarie sammanlagt mer än två år övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Detta innebär att en anställd kan vikariera i två och och sedan vara visstidsanställd i två år till innan anställningen övergår till en tillsvidareanställning. I detta fall har taket för att visstidsanställningen skall övergå till en tillsvidareanställning således inte uppnåtts. Med Vänlig Hälsning,
Lina HjorterRådgivare