Makes arvsrätt

kan man på något sätt kringgå bodelningslagen? Min moster dog förra sommaren och jag är hennes enda arvinge men hennes man sitter i orubbat bo tills han avlider.Och det är ganska mycket pengar det rör sig om.Finns det något sätt man kan få ut pengarna innan han avlider?

Lawline svarar

Hej! I 3:1 Ärvdabalken (ÄB) stadgas att om arvlåtaren var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Det finns en undantagsregel i samma bestämmelse men denna gäller endast särkullebarn. Övriga arvtagare måste vänta till dess att den andra maken avlider, se 3:5 ÄB. Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare