Särkullebarnens rätt till arv

Hej Vi är två syskon som har en fråga. Våran far är omgift och har en dotter med sin nuvarande fru. De köpte ett hus tillsammans för 25 år sedan, nu har vi fått veta att vår far på något sett gett sin halv del av huset till sin fru. Vid vår fars bortgång har vi då ingen arvsrätt till hans köpta del av huset och vad är det mer som gäller, vad ärver vi?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att all kvarlåtenskap dvs. all egendom som tillhör den avlidne tillfaller den efterlevande maken. När den först avlidna maken efterlämnar bröstarvingar som inte är bröstarvingar till den efterlevande maken s.k. särkullebarn har dessa rätt att få ut arvet direkt vid sin förälders död, se 3:1 Ärvdabalken (ÄB). Om det finns gemensamma barn ärver den efterlevande maken deras del av kvarlåtenskapen. I ert fall innebär det att ni ärver en tredjedel var av kvarlåtenskapen efter er far. Er arvsrätt gäller ett visst värde, ej enskilda saker. Om ni för att få ut er arvslott har rätt till en del av värdet på huset kan er fars fru lösa ut er genom att ge er det belopp som fattas. Den efterlevande maken har rätt att erhålla egendom till ett värde som motsvarar fyra prisbasbelopp dvs. 171 200 kr (år 2011). Den efterlevandes totala egendom skall alltså uppgå till detta värde, inklusive egen egendom, arv från den avlidne maken och egendom som tillfallit maken vid bodelningen. Se 3:1 stycke 2 ÄB. Ärvdabalken hittar ni här: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare