FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/02/2011

Fel i vara

Hej, Jag har köpt en värmepump via Blocket och den fungerar inte. Det gick inte att kontrollera den före köpet då den var frånkopplad. 5 dagar efter leverans installerade jag och provade jag den och den fungerade inte. Efter konsultation med tekniker konstaterades att elkomponenter var trasiga. De byttes och maskinen startade. Då visade sig fler fel. Konsulterade tekniker igen och de konstaterar att en ventil alternativt kompressorn är trasig också. Priset var 25000 kronor. Reparation av de kända felen verkar komma till 18000 - 20000 kronor. En ny maskin med garanti ligger på 39000 kronor. Som jag förstår gäller köplagen. Jag har inget personnummer för säljaren på köpeavtalet, men dock telefonnummer och adress. På köpeavtalet angav säljaren en byaförening som han tillhör som säljare, men undertäcknade med sitt namn. Enligt deras hemsida är han kassör i föreningen. De påstår att han sålt maskinen privat. Kan jag låta reparera värmepumpen innan jag inleder processen med tingsrätten? Gäller fakturan som bevis? Kan teknikern som utför reparationen neka att vittna om så krävs? Jag har offert på reparationen men det går inte att säkert säga om allt i offerten behöver utföras, med respekt för säljarens kostnader om han skulle finnas skyldig.

Lawline svarar

Har säljaren sålt värmepumpen privat så är det ett köp av lös egendom mellan privatpersoner. Då är Köplagen tillämplig. Se https://lagen.nu/1990:931 En vara anses felaktig om den avviker från vad som avtalats eller om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Den skall också anses felaktig om den inte överensstämmer med uppgifter som lämnats angående dess egenskaper och användning. Du får antas ha haft fog för att förutsätta att värmepumpen ska fungera när du köpte den. För att du ska ha rätt att åberopa felet krävs att du reklamerat varan inom skälig tid efter det att du märkt eller bort märka felet enligt 32 § KöpL. Der är alltså viktigt att du tar kontakt med säljaren och upplyser honom om alla fel. Av 20 § KöpL framgår dock att köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. Vid en bedömning av om säljaren har ”handlat i strid mot tro och heder” enligt 20 § KöpL kan säljarens utfästelse göra honom ansvarig för fel, trots att köparen i och för sig kunnat upptäcka felet vid en undersökning. Då försäljningen sker via internet har köparen oftast ingen möjlighet att undersöka varan före köpet. Var du på plats och tittade på varan så aktualiseras en undersökningsplikt. Hur en domstol skulle avgöra om du har fullgjort din undersökningsplikt kan jag inte svara på eftersom jag inte vet omständigheterna runt denna undersökning. Om du har frågat om du får prova pumpen och säljaren har nekat men gjort en utfästelse om ”att den fungerar” fastän han visste att den inte gjorde det bör du inte ha förlorat din rätt att åberopa felet på grund av bristande undersökningsplikt. Risken med att reparera maskinen innan rättegången är att du inte har någon garanti att domen kommer att vara till din fördel. I så fall får du stå för rättegångskostnader och får inte kompensation för dina fel. Har du däremot framgång i Tingsrätten kan du få dina reparationskostnader ersatta. Jag rekommenderar dig att inte utföra reparationerna tills du vet vad som gäller. I tingsrätten bör du visa offerten på vilka kostnader du kommer att ha för att reparera de fel som finns i maskinen, samt ett utlåtande från teknikern om vilka fel som föreligger. Det är möjligt att han inte behöver kallas som vittne om du har bevisning på papper. I det fallet han kallas som vittne gäller att alla medborgare har vittnesplikt (skyldighet att vittna) vilket följer av 36:1 Rättegångsbalken. Säljaren ansvarar för fel i varan som funnits vid köpet även om felet visar sig först senare, 21§. Köparen har bevisbördan för att felet förelegat redan vid köpet. De påföljder du bör kunna göra gällande är hävning eller prisavdrag 30§ KöpL Blir prisavarag aktuellt skall det beräknas som skillnaden mot varans värde i felaktigt skick och varans värde i avtalsenligt skick enligt 38§. Det beräknas så att är varan te.x värd 30 % mindre än en felfri vara ska prisavdraget vara 30 %. Enligt 39 § Köparen får köparen häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig. Felet ska vara av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren borde insett detta. Du kan dessutom kräva skadestånd enligt 40 §: ”Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig.” Vilka reparationskostnader som innefattas av ett sådant skadestånd kan jag inte avgöra utan får lämnas till domstolens bedömning. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare