Rättvis fördelning av fastighet mellan särkullbarn och styvbarn.

Min far är sambo med en kvinna från Tyskland, men de planerar att gifta sig inom kort. Vi är tre syskon och min fars sambo har en dotter (hon är tysk och bosatt i Tyskland). De två bor på en liten gård här i Sverige som nu ägs av min far. Alla inblandade är i dagsläget överens om att gården, efter min far och hans framtida frus bortgång, bör ägas lika av alla 4 barnen, d.v.s. alla ska äga en fjärdedel var. Man vet ju dock aldrig vad som kan hända i framtiden med dylika samförstånd. Nu är min fråga helt enkelt hur vi ska gå till väga för att detta ägarförhållande ska garanteras den dag det blir aktuellt. Om inga testamenten, äktenskapsförord etc. skrivs, vad händer då? Jag tänker att vi, om min far går bort före hans fru, t.ex. kan hamna i en situation där sambons dotter äger halva gården och vi tre syskon får dela på den andra halvan. Bör min far skriva över en fjärdedel av gården till sin fru i förväg?

Lawline svarar

Om din far inte upprättar ett testamente händer följande efter hans bortgång. Om din far avlider och endast är sambo med kvinnan har hon ingen arvsrätt. Du och dina syskon har rätt att få ut hela arvet efter er fars bortgång, vilket innebär att du och dina syskon kommer ärva 1/3 av gården vardera. Din fars fru eller styvdotter kommer således inte ärva något efter er far. Om din far gifter sig är det bästa att skriva över 1/4 av gården på makan eller hennes dotter. Han bör också skriva ett äktenskapsförord att resterande 3/4 av gården ska vara hans enskilda egendom, annars kan hans nya fru ha rätt till hälften av gården via giftorätten. När makan avlider ärver hennes dotter andelen i fastigheten, vilket innebär att hon blir ägare till 50 % av gården. Makan har alltså fortfarande ingen arvsrätt, men har alltså istället via giftorätten en rätt till hälften av egendomen i boet. För att undvika detta bör alltså en äktenskapsförord upprättas. Se mer om reglerna för äktenskapsföord i 7 kap. 3 § ÄktB. https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare