Felaktiga uppgifter vid försäljning i butik

Hej, om jag säljer en mobiltelefon till en köpare i en affär och inte talar riktigt sanning när jag berättar om telefonens funktioner osv vilket leder till att köparen kommer tillbaka dagen efter och vill lämna tillbaka telefonen för att han anser sig ha blivit lurad. Vem har rätt i detta fallet? //Mvh Lotta

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom du har sålt telefonen i en affär så utgår jag från att du gjort det i egenskap av näringsidkare. Konsumentköplagens regler skall därför tillämpas, se 1§ Konsumentköplagen. Att du lämnat felaktiga uppgifter om telefonens funktioner kan i sig utgöra ett fel på varan, se 19§ Konsumentköplagen. Detta förutsatt att de lämnade uppgifterna har rört varans egenskaper eller användning. Allmänt lovprisade, exempelvis "detta är världens bästa telefon" leder inte till ansvar. Felaktiga uppgifter om telefonens funktioner torde dock generellt sett vara att jämställa med felaktiga uppgifter om telefonens egenskaper. Ett fel på varan föreligger således i ert fall. Det spelar i sammanhanget ingen roll om du som säljare åtagit dig något uttalat juridiskt ansvar för de uppgifter du lämnat eller inte, det räcker att uppgifterna kan antas ha påverkat kundens beslut att köpa varan. Som en följd av detta kan kunden ha rätt att häva köpet, det krävs emellertid att felet är av väsentlig betydelse för honom, se 29§ Konsumentköplagen. Notera också att du som säljare har rätt att vidta omleverans, i ert fall genom att erbjuda en telefon som motsvarar din beskrivning, detta trots att köparen vill häva köpet, se 27§ Konsumentköplagen. Kan så inte ske är min bedömning, med reservation för att den görs på knapphändiga uppgifter, att kunden har rätt att häva köpet. Konsumentköplagen finner du här: https://lagen.nu/1990:932 Vänligen,
Fredrik MandelholmRådgivare