Definition av begreppet lösa saker

1 § i konsumentköplagen gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Om en näringsidkare vill sälja en produkt till en konsument och undrar om produkten skall betraktas som lös sak. det står inte i lagtexten vad som menas med lös sak. vilka källor är tillämpliga?

Lawline svarar

Hej, Sedan gammalt gör man bland förmögenhetstillgångarna en skillnad mellan fast och lös egendom. Inledningen har sitt ursprung i den naturliga motsatsen mellan fasta och lösa saker men har fått en vidgad innebörd genom den hänsyftning på alla slags förmögenhetstillgångar som ligger i begreppet egendom. Vad som är lös egendom följer av ett motsatsslut av reglerna i 1 och 2 kap. jordabalken om vad som är fast egendom. All egendom som inte är fast egendom enligt dessa regler är sålunda lös egendom. En viktig kategori av lös egendom är lösa saker. Enligt propositionen (prop. 1989/90:59 s. 59) till konsumentköplagen så avses med lösa saker varje slag av rörligt fysiskt föremål samt gaser och vätskor men inte elektrisk kraft. Begreppet lösa saker är med andra ord ett relativt vitt begrepp som omfattar stor del av föremål som inte är byggnader och fastigheter. Jordabalken hittar du här: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare