FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt24/09/2006

Vägran att rättsstridigt betala tillbaka deposition

I maj bokade jag en stuga av en privatperson (skulle hyra vecka 31). En depositionsavgift på 500:- skulle betalas direkt men den var inte en del av hyreskostnaden (4.000:- som skulle betalas senare). Dep avgiften skulle återbetalas när stugan skulle lämnas. Någon dag efter vi betalat in dep avgiften ringde jag hyresvärden och avbokade stugan. Han lovade att betala tillbaka dep avgiften så snart som han lyckats hyra ut stugan den veckan vi avbokat. Eftersom han annonserade på www.fritiden.se såg jag ganska snart att han lyckats hyra ut igen. Men han betalade varken tillbaka eller hörde av sig. Jag anmälde honom till kronofogden men han bestrider. Det är inte så mycket pengar men jag retar mig på att han nonchalerar det hela. Är det någon idé att jag låter det gå till Tingsrätten eller kommer det att kosta mig mer än det smakar? Det finns inga skrivna villkor vad gäller dep avgift, avbokningsregler eller dylikt.

Lawline svarar

Är det möjligt att säkra bevis på att du betalat 500 kr till hyresvärden, skulle detta hjälpa till avsevärt. Att ta denna typ av mål till Tingsrätten lönar sig sällan. Som småmål kanske Ni får en väntetid på uppemot 6 månader, jämfört med vanliga 2 år. Mitt råd till Er är istället att polisanmäla förfarandet. Hyresvärdens agerande skulle kunna falla in under brottet förskingring i brottsbalken 10 kap 1 § eller 2 §. Eventuellt kan även olovligt förfogande enligt 3 § komma ifråga. Fördelen är att polisen i detta fall tillsammans med åklagaren sätter press på hyresvärden, och att det allmänna står för kostnaden av eventuell rättegång. När polisanmälan är delgiven hyresvärden, kan Ni även kontakta denne, och tala om att Ni drar tillbaka anmälan om han betalar. Detta är i många fall ett effektivt vis att sätta kraft bakom orden. Märk väl att det inte finns någon garanti för att åklagaren finner att det finns tillräckligt med bevis för att väcka talan, och att Ni därför kan förlora på detta sätt om inte hotet gjort verkan på hyresvärden dessförinnan. Förfarandet är dock ändå kostnadsfritt.
Rådgivare