Försäljning av samägd egendom mot ena partens vilja

om jag äger ett hus tillsammans med en annan person, 50% var, och jag vill att vi säljer och den personen inte kan köpa ut mej kan jag på något sätt tvinga den personen att vi säljer.

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter i din fråga att du och den andra personen ifråga inte är gifta. Skulle så vara fallet gäller nämligen delvis andra regler om bodelning i Äktenskapsbalken som avser att skydda parternas gemensamma bostad, bohag vilka påverkar möjligheterna till försäljning utan den andre partens samtycke. Lagen om samägande reglerar situationen då två personer gemensamt äger egendom. Denna lag är dispositiv. Det betyder att parterna själva kan avtala bort lagens regler. I de fall som parterna inte avtalat om en uppkommen situation, t.ex. försäljning av egendomen, gäller Samäganderättslagens bestämmelser. Det fortsatta svaret utgår från att ni inte har avtalat om hur ni vill hantera en framtida försäljning eller hur man hanterar en situation då en part vill sälja och den andra inte. Enligt Samäganderättslagen 2 § är huvudregeln att en åtgärd som rör den gemensamma egendomen som helhet kräver samtliga parters samtycke. I 6 § stadgas dock att varje delägare har rätt att, om inte parterna har avtalat om annat, vända sig till tingsrätten för att där ansöka om att egendomen skall utbjudas till gemensam försäljning på offentlig auktion. Försäljningen kommer då handhas av en god man vilken utses av rätten. Den gode mannan bestämmer försäljningsvilkoren, utfärdar köpebrev samt fördelar köpeskillingen mellan er. Ni som delägare kan dock sätta en undre gräns för vilken den gode mannen får sälja egendomen för (SamÄL 8, 9 §§). Tingsrätten får dock inte fatta ett beslut om försäljning om den andra parten som motsätter sig en försäljning visar synnerliga skäl för att inte sälja egendomen. Vad synnerliga skäl är får avgöras från fall till fall. Det går inte att avgöra utifrån frågan om den andre parten i ditt fall har sådana synnerliga skäl att ett sådant beslut inte får fattas av tingsrätten. Enligt praxis avser synnerliga skäl undantagssituationer som rör sociala förhållanden och alltså inte för att den andre parten gillar området i allmänhet. Om ni inte har ett samägandeavtal som reglerar den uppkomna situationen bör du alltså vända dig till tingsrätten och ansöka om försäljning av den gemensamma egendomen. Samäganderättslagen ser du här https://lagen.nu/1904:48_s.1 Tack för din fråga! Mvh
Martina BlombergRådgivare