Vad innebär fri förfoganderätt?

Är det något negativt med min mans testamente att jag ska citat: "erhålla all min kvarlåtenskap m fri fog.rätt". Det mesta( två hus) är makens enskilda egendom. Särkull (min mans) o gem.samt barn finns.Har det något med skatt att göra - eller vad. Har hört att det kan krångla till sig!

Lawline svarar

Att du ärver din make med fri förfoganderätt innebär att du får förfoga/disponera över din makes egendom. Skillanden mellan fri förfoganderätt och äganderätt är att vid äganderätt får du fritt bestämma vad du ska göra med egendomen, t.ex. testamentera bort egendomen till din makes barns nackdel. När du ärver med fri förfoganderätt får du inte testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån. Det är inget negativt att ärva med fri förfoganderätt och det är en vanlig lösning för att det ska bli så rättvist för maken/makan, särkullbarn och gemensamma barn. Att du ärver med fri förfoganderätt innebär att särkullbarnen och gemensamma barn ärver förs när du avlidit. Skulle du ärva med äganderätt skulle det innebära att särkullbarnen blir helt utan arv. Det spelar ingen roll att egendomen är din makes enskilda eftersom han testamenterat den till dig med fri förfoganderätt. Det har inget med skatt att göra utan reglerar endast med vilken rätt du innehar egendomen.
Lina RadovicRådgivare