Rättvis fördelning mellan särkullbarn och gemensamma barn

Min pappa har tre barn. Ett barn med sin nuvarande fru, och två barn med sin tidigare fru. När han gifte sig med sin nuvarande fru hade han en hel del tillgångar med sig i boet, men inget äktenskapsförord är skrivet. Han har alltid sagt att alla hans tre barn ska få ärva honom på lika villkor. Förra veckan kom han över med en kopia av ett inbördes testamente som är skrivet emellan honom och hans nuvarande fru. Hon är betydligt yngre än honom. I detta testamente står följande fras "Vi äkta makar förordnar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente, att den som överlever den andre skall med full förfoganderätt erhålla den avlidnes kvarlåtenskap". Därefter är tillgångarna uppräknade. Observera att den kvarvarande får full förfoganderätt. Vad är er tolkning av testamentet? Det känns inte som om detta testamente uppfyller pappas muntliga önskan alls, utan snarare tvärtom. Vad ska pappa göra så att vi hans tre barn får ärva honom på lika villkor?

Lawline svarar

Arvet efter din far ska delas i tre lika delar, vilket innebär att ni tre syskon har rätt till 1/3 var. Då din far skrivit ett testamente som innebär att hans maka ärver honom med fri förfoganderätt ska egendomen tillfalla henne, med undantag för särkullbarnens laglott. Vid din fars bortgång har du och ditt syskon (från det tidigare äktenskapet) rätt att få ut er laglott, vilket är hälften er totala del, dvs. 1/6. Ert syskon som er far har med sin nya fru har inte rätt att få ut något vid er fars bortgång utan får vänta tills modern avlider. När er fars fru avlider har du och ditt syskon rätt att ärva era resterande andelar. Då jag inte har uppgift om vilka belopp det är fråga om kan jag inte göra en uträkning på exakt vilken andel ni kommer få. Observera att frun endast ärver med fri förfoganderätt vilket innebär att hon inte fritt kan disponera över tillgångarna. Hon får alltså t.ex. inte genom gåva ge bort tillgångarna. Däremot kan hon "leva upp" tillgångarna vilket kan innebära att det inte finns något kvar för er att ärva. Detta drabbar inte minst det gemensamma barnet som inte ens fått ut sin laglott vid er fars bortgång. Testamentet i sig är inte orättvist mot er barn från det tidigare äktenskapet. Er far verkar ha för avsikt att även säkerställa sin frus ekonomi vid sin bortgång, vilket innebär att alla hans barn påverkas. Enligt min uppfattning vore det mest rättvisa att du och ditt syskon från det tidigare äktenskapet väntar med att ta ut ert arv tills er fars fru avlider. Då får alla tre syskon exakt lika mycket efter er far. Risken med detta är dock att arvet efter er far kan ha minskat eftersom frun har fri förfoganderätt. Gäller det fast egendom, t.ex. ett hus finns inte denna risk på samma sätt då frun inte kan sälja eller ge bort huset. Vill du och till syskon ha ut er laglott direkt, måste ni påkalla jämkning av testamentet efter er fars bortgång. Se 7 kap. 3 § ärvdabalken. https://lagen.nu/1958:637
Lina RadovicRådgivare