FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende26/01/2011

Arrendetid i strid med jordabalkens regler

Enligt 11kap 2 § jordabalken träffas avtal om anläggningsarrende för viss tid. Enligt 7 kap 5 ½ är avtalstiden inom stadsplanelagt område maximerat till 25 år. Om man träffar ett avtal på 50 år vilken rätt har arrendatorn efter 25 år?

Lawline svarar

Hej, Precis som du uppmärksammat finns i 7 kap. 5 § jordabalken en begränsning för hur lång tid du har möjlighet att upplåta arrende av fast egendom inom detaljplanerat område. Skulle avtal slutas på längre tid är avtalet inte bindande för period efter den stadgade tidsbegränsningen. I ditt exempel skulle med andra ord båda parterna ha möjlighet att frånträda avtalet efter 25 år. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare