Avhjälpande av fel

Min fråga gäller konsumentköplagens formulering i 26§ om "utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen". Jag har lämnat in en tv på lagning hos säljaren pga ett fabrikationsfel. Jag har inte tillgång till bil, utan är beroende av hjälp från någon annan eller hyrbil för att hämta tv:n. Kan jag kräva att MediaMarkt levererar den eller skulle det innebära en "oskälig kostnad" för dem? De har efter viss påtryckning erbjudit sig att betala milersättning eller bussbiljett, men säger sig inte ha möjlighet till hemleverans.

Lawline svarar

Hej, Vad avser tunga och skrymmande varor så har säljaren en skyldighet att hämta varan då säljaren vill reparera den. Däremot har hävdats att det alltid åligger köparen att anordna återtransporten hem till köparen, men att köparen då har rätt till skadestånd för den skada han lidit enligt avtalslagens 32 §. Säljaren kan dock slippa avhjälpa felet om kostnaden för avhjälpandet skulle vara oskäligt betungande för honom. Du kan således inte kräva att MediaMarkt levererar den till dig, men du har rätt till ersättning för de kostnader du haft för detta. Kostnadsersättningen är inte begränsad till milersättning utan det är de faktiska kostnader du haft som ersätts. Dock har du en skyldighet att minimera kostnaderna så gott du kan. Den kostnad du får för att transportera hem tv:n bör enligt min mening inte kunna anses oskäligt betungande för säljaren. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare