FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/01/2011

Urkundsförfalsning

Har fått min namteckning förfalskat och personen som gjorde det är avliden. Nu måste jag betala tillbaka ett lån som jag har aldrig tagit

Lawline svarar

Nu har fått Er namnteckning förfalskad och personen som gjorde det är avliden. Det är ifråga om en urkundsförfalskning (Kap. 14 § 1 Brottsbaken, se https://lagen.nu/1962:700#K14P1) den avlidne personen ifråga gjort sig skyldig till. Eftersom personen ifråga har avlidit har frågan om påföljd för dennes begångna brott förfallit. Som Ni uppgett har Ni inte tagit något lån och är därmed inte förpliktigad att betala det såtillvida Ni inte har bidragit till att situationen uppstått (medhjälp). Om personen ifråga har lyckats lura banken (eller odlyd) att betala ut pengar skulle det kunna röra sig om någon form av bedrägeri i enligt 9 kap 1-3 §§ Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K9. Det du bör göra är att underrätta banken om vad som har skett. Du blir inte bunden av en annan person skrivit under i ditt namn. Om banken inte gör en utredning bör Ni kontakta polisen. Då urkundsförfalskning och bedrägeri är allvarliga brott som Ni inte skall behöva stå till svars för.
Rådgivare