Skador i källare

Min 17-årige son bjöd hem en kompis som i fyllan roade sig med att tömma en pulversläckare i vår källare (flerfamiljshus). Saneringskostnaden ser ut att hamna runt 20 000 kr. Kan man utnyttja hemförsäkringen (vår egen och kompisens)? vad krävs för att försäkringsbolaget ska täcka saneringskostnaden? Vad kan skälet vara till att de skulle neka? Kompisen var duktigt full och hade inte uppsåt att ställa till någon skada och min son bjöd in honom. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag skulle rekommendera er att vända er till ert försäkringsbolag och anmäla skadan. Jag har inte kunskap om försäkringsbolagens olika villkor och deras skadereglering och kan därför ej ge er någon information om vad er försäkring ersätter. För det fall skadorna inte skulle omfattas av er hemförsäkring, eller om ni har andra kostnader (exempelvis självrisk) kan ni rikta ett skadeståndskrav mot er sons kompis. Om er sons kompis uppsåtligen eller genom vårdslöshet vållat er en sakskada kan han anses skadeståndskyldig och ska då ersätta skadan, se skadeståndslagen (1972: 207) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.htm. I detta fall kan hans ansvarsförsäkring som finns i hemförsäkringen omfatta dessa kostnader. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare