FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/12/2010

Fast eller lös egendom?

Hej! Anses ett stängsel som fastighetsägaren uppfört invid tomtgränsen men som står på grannfastigheten med grannens tillstånd vara lös eller fast egendom? Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Elena

Lawline svarar

Hej! Fast egendom är jord, vilken indelats i fastigheter (JB 1 kap 1 §). Till fastigheten hör sedan fastighetstillbehör (JB 2 kap 1 §) och byggnadstillbehör (JB 2 kap 2 §). Allt som inte är fast egendom är lös egendom. En grundläggande förutsättning för att stängslet ens skall kunna utgöra fast egendom är att den som tillfört fastigheten stängslet äger både stängslet och fastigheten (JB 2 kap 4 §). Eftersom det i detta fall inte är samma ägare till både fastigheten som stängslet står på och fastigheten som sådan, utgör stängslet lös egendom. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare