FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/12/2010

Rättskraft av utebliven ordningsbot

Jag åkte fast i en hastighetsövervakning för ett år sedan men blev friad/fick min ordningsbot undanröjd av tingsrätten (ärendet drevs av kammaråklagaren). Nu nästan ett år senare avser chefsåklagaren stämma mig för samma brott/förseelse. Kan hon göra det trots att jag tidigare blev frikänd för brottet? Kan samma myndighet i ena stunden driva saken för min räkning för att senare driva samma sak emot mig? Orsaken till min bestridan var att vägen var felskyltat/skylt saknades men polismannen hade ändå kryssat i att skyltar var kontrollerade i platsprotokollet.

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga beror på sättet som domstolen avgjorde saken. Om saken avgjorts genom dom, får den inte tas upp igen av en åklagare. Detta framgår uttryckligen av 30 kap 9§ i rättegångsbalken (som du själv kan läsa här: https://lagen.nu/1942:740#K30). Det är dock inte otänkbart att saken "bara" avgjorts genom ett beslut. Om du då inte begärt en formell dom finns inga hinder mot att återigen åtala dig för samma gärning. Du får alltså undersöka i vilken form tingsrätten avgjort ärendet tidigare. Jag hoppas att detta hjälpt dig
Joel DahlquistRådgivare