Fel på vara

Hej!Jag har köpt en jacka för 7500 kr för tre månaders sen enligt kvittot. Nu har jackan gått sönder då karborren på jackan är så hård så sömmen gått upp. Företaget menar att man måste hålla jackan stängd. Fick ej information om detta vid köpet att jackan måste hålllas stängd för att inte gå sönder. Vad kan jag göra? Den är använd 1 månad då det är en vinterjacka och först för en månad sen blivit aktuellt.

Lawline svarar

Hej, Då du köpt jackan av en näringsidkare blir konsumentköplagen tillämplig (se https://lagen.nu/1990:932). Enligt 16 § ska varan bland annat anses vara felaktig om den inte är lämpad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används. Den är även att anse som felaktig i lagens mening om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Man kan utan någon längre motivering konstatera att en jacka i regel används både öppen och stängd och att en köpare har rätt att kräva att jackan tål den användningen. Att jackan kostade 7 500 kr bidrar även till att ännu högre krav kan ställas på dess kvalitet och funktionalitet. Enda sättet för försäljaren att undslippa detta är om denna tydligt informerat köparen om varans avvikande funktionalitet, vilket de nu inte gjort. Enligt 20a § presumeras fel som uppkommit inom sex månader vara ursprungliga och försäljaren har därmed bevisbördan för att visa att det är köparens onormala användande som orsakat felet. Enligt 23 § måste köparen reklamera felet inom skälig tid efter att denna märkt eller borde märkt felet. Om köparen reklamerar inom två månader från det att han märkt felet är reklamationen alltid att anse som lämnad inom rätt tid. Du har således reklamerat varan i rätt tid och den är att anse som felaktig i konsumentköplagens mening. Säljaren har då en skyldighet att laga jackan eller ge dig en ny. Jag råder dig till att prata med försäljaren igen och upplysa de om att jackan är felaktig i lagens mening och att de är skyldiga att åtgärda felet alternativt ta tillbaka jackan. I sista hand skulle jag vända mig till konsumentombudsmannen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo