FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/12/2010

Misstankar om läkemedelsstöld - grund för uppsägning?!

Min chef misstänker att jag stulit läkemedel från jobbet. De grunder hon har är oerhört lösa. Hon vägrar göra en polisanmälan trots att jag bett henne. Jag hade muntligt löfte om förlängt vikariat som hon nu bryter mot pga att dom ej har förstroende för mig. Har bevis att det muntliga löftet fanns, spelade in ett samtal. Hon har ringt gamla arbetsplatser och spridit sina misstankar utan anledning. Hon har, då andra ringt ang referenser då jag söker nytt jobb, berättat om dessa misstankar och förstör mina chanser att någonsin få nytt jobb. Trots inga bevis och ingen dom att jag skulle vara skyldig. Min fråga är om något av det hon gjort är helt lagligt. Samt råd om hur jag kan rentvå mig, stoppa hennes privata utredning, stoppa hennes misskrediterinig av mig.

Lawline svarar

Beklagar vad du har utsatts för. Det är dessvärre mycket vanligt att detta händer idag. En nära bekant till mig har precis råkat ut för samma sak och lyckats rentvå sig. Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt och din chef har inte rätt att bryta avtalet utan saklig grund. Arbetsgivaren har bevisbördan för att arbetstagaren begått brott. Avskedande grundas alltså på en del fall av misskötsamhet som kan utgöra saklig grund för uppsägning, men det är bara de mest kvalificerade fallen som kan föranleda avskedande (däribland omfattas stöld av läkemedel). Om din förre detta arbetsgivare inte har bevis kan hon inte säga upp dig. Att hon inte heller velat göra en polisanmälan tyder på att hon saknar saklig grund. Du har rätt att återfå ditt vikariat om du inte redan accepterat uppsägningen. Du kan skicka in en stämningsansökan och anmäla henne för att ha brutit mot sitt löfte och begära att återfå ditt vikariat (vilket jag antar att du inte vill pga. omständigheterna), men du kan även begära skadestånd. Att din chef har ringt arbetsplatser och spridit sina misstankar utan grunder är beklagligt. Om din före detta arbetsgivare bara uttalat att hon misstänker att du begått brott, kan man inte åtala henne för detta (yttrandefrihet). Det du kan göra är att kontakta en jurist och stämma henne, vilket minskar hennes pålitlighet hos andra arbetsplatser. På detta sätt finns en möjlighet att rentvå dig. Genom uppgörelse med henne kan Ni även avtala om att hon skall ge dig goda referenser i fortsättningen. För att utreda fallet krävs mycket arbete och många detaljer. Jag rekommenderar att du ringer till arbetsjuristerna, som är väldigt duktiga på dessa typer av fall. De ger kostnadsfri rådgivning och kan föra ditt fall vidare. Se: http://www.arbetsrattsjuristerna.se/ Hoppas att du fått lite vägledning! Lycka till! Med vänlig hälsning N.L
Rådgivare