Makes arvsrätt

Hej! Min svärmor har testamenterat till min make att när hon dör så ska hennes egendom vara enskild egendom för min son. Jag har förstått att det är enskilt om vid skilsmässa, men om min make dör, ärver inte jag då denna enskilda egendom el avkastning därav? T.ex. om vi köper hus för dessa pengar och min make skulle råka ut för en olycka el sjukdom som gör att han dör, ärver inte jag då denna enskilda egendom som vi har köpt hus för? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Arv regleras i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) I 3 kap. 1 § ÄB sägs att om någon som är gift avlider kommer dennes kvarlåtenskap att tillfalla efterlevande make med fri förfoganderätt. Kvarlåtenskapen är makes del efter att bodelning gjorts plus dennes enskilda egendom. I fall din make avlider kommer du alltså att erhålla dennes giftorättsgods och enskilda egendom med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att du är ägare över egendomen och har möjlighet att förfoga över den, men kan inte testamentera bort den. Vid din död kommer den kvotdel av din egendomsmassa som du innehar med fri förfoganderätt att tillfalla din makes arvingar genom efterarv enligt 3 kap. 2 § ÄB. Det finns dock ett undantag som är värt att veta om: Om din make har några barn som inte är era gemensamma, särkullbarn, kommer dessa att erhålla sin laglott redan vid din makes död. De finns även en möjlighet för dem att med stöd av 3 kap. 9 § välja att avstå från sitt arv och istället erhålla efterarv då du avlider. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare