Avstående av arv till förmån för efterlevande make

Hej Jag och min man har en bostadsrätt,jag har 3 barn vi har inga gemensamma.Om jag dör först har dom rätt att ärva efter mig. kan man skriva ett intyg som barnen skriver på där dom väljer att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken och i stället få sitt arv efter hans död.

Lawline svarar

Hej! Det finns flera alternativ att tillgå. För det första kan barnen skriva på ett så kallat arvsavtal eller godkänna ett upprättat testamente och därmed avsäga sin rätt till arv i enlighet med 17 kapitlet 2 § Ärvdabalken, hädanefter ÄB. Detta avtal är dock bara bindande om de har fått skäligt vederlag eller egendom som motsvarar laglotten. Laglotten är hälften av arvslotten. Vidare kan särkullbarn avsäga sin rätt till arv till förmån för den efterlevande maken och därmed få ut sitt arv först efter dennes död se 3 kapitlet 9 § ÄB. Ett sådant avstående måste ske frivilligt. Ett arvsavstående till styvförälders förmån innebär vid den efterlevandes död att arvet skall fördelas enligt vad som sägs i 3 kapitlet 2 § ÄB. Detta innebär att hälften av den efterlevande makens bo skall tillfalla dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken. Den efterlevande maken får inte genom testamente bestämma över egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar. Ett arvsavstående till förmån till den efterlevande kan dock bara ske vid ett dödsfall och man kan således inte ingå ett avtal i förväg. Slutligen så kan ni ge din make ytterligare trygghet genom att ni upprättar ett testamente som säger att dina särkullbarn endast har rätt att utfå sin laglott vid din bortgång. Detta medför att han då får behålla en större del än vad han annars skulle ha haft rätt till. Jag råder er dock att kontakta en jurist som kan hjälpa er. Hoppas att jag har kunnat vara till hjälp. Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare