Efternamn efter skilsmässa

Hej, kan min ex-man behålla mitt efternamn och kan hans nyfödda barn få min efternamn då?

Lawline svarar

Hej! Enligt namnlagen får din före detta make behålla ditt efternamn även efter det att äktenskapet har upplösts. Din före detta make får behålla detta namn även om han ingår nytt äktenskap. Däremot kan inte efternamnet föras över på hans nya fru och hans nyfödda barn kan inte heller få ditt efternamn. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare