Lawline svarar
Eftersom du köpt soffan av en näringsidkare (ett företag) gäller konsumentköplagen mellan er. Det föreligger fel i varan om den avviker från vad du kunnat förutsätta vid köpet (16§) men även om den överensstämmer med de uppgifter om varans egenskaper som försäljaren har lämnat vid marknadsföring eller annars före köpet (19§). För att du ska ha rätt att åberopa fel i varan måste du göra det inom tre år från det att du köpt varan (23§, vissa undantag finns dock, men eftersom det är inom 3 år redogör jag inte dem). I ditt fall finns det således två olika grunder till fel i vara.
När det föreligger fel i vara har du rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller att häva köpet (22§). Säljaren har dock alltid rätt att, oberoende på vad du begär, utföra avhjälpande eller omleverans (27§). Avhjälpande innebär att han reparerar soffan och omleverans att du får en ny likadan produkt. Dessa påföljder passar kanske bäst om det är så att det är en skinnsoffa men att den inte motsvarar det du kan förutsätta. Om felet består av att det är fel material är ett avhjälpande svårt att få till och en omleverans bör då i sådana fall bestå i att du får en skinnsoffa.
Om något av dessa inte blir aktuellt har du möjlighet att kräva prisavdrag eller hävning av köpet. Skulle det vara så att det inte är en skinnsoffa kan du kräva prisavdrag som kommer bestå av skillnaden mellan värdet på den produkten du trodde att du köpte och värdet på produkten som du faktiskt fick. Är felet av väsentlig betydelse för dig kan du kräva att köpet hävs (29§). Då ska du lämna tillbaka soffan samtidigt som de betalar tillbaka kostnaden för dig.