FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/12/2010

Tvesala av lös egendom. Båt såldes till två personer

Hej, jag har en fråga. Min kompis har köpt en båt men inte betalat denna än. Den skulle levereras en vecka efter överenskommelse. Men nu har någon annan lagt handpenning på båten och denna person säger att den är hans. Vad gäller? Vems är båten?

Lawline svarar

Hej! Jag förutsätter i mitt svar att båten ännu inte lämnats ut till någon av köparna. I 1 kap. 5 § handelsbalken (som du kan läsa här: https://lagen.nu/1736:0123_2#K1P5S1), en något ålderdomlig men än gällande lag, står att om någon sålt samma sak till två personer har den som _först köpte_ saken rätt att behålla den. Lagrummet föreskriver också en skyldighet för säljaren att ersätta de konkurrerande köparna för den (ekonomiska) skada de lider av den dubbla försäljningen. För att ta reda på vem som först köpte båten måste man ta reda på med vem säljaren först ingick köpeavtal med. Vem som först betalar för båten spelar ingen roll; avgörande är att ett anbud till om köp/försäljning av båten lämnades av den ena parten och att anbudet accepterades av den andra parten. Enligt praxis har den som påstår att ett avtal har ingåtts bevisbördan för sitt påstående. Det är alltså viktigt för din kompis att han på något sätt kan styrka att ett avtal har slutits om säljaren skulle bestrida detta. Det är också väldigt viktigt att han på något sätt kan styrka tidpunkten för avtalsingåendet eftersom det är avgörande för hans rätt att få båten att han köpte den före sin "konkurrent". Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare