Avstående av arv

Min mammas kusin har avlidit, bröstarvinge är en morbror, de vill avstå hela arvet till min mamma. Det finns inget funnet testamente. Jag undrar om det finns ngt sätt att avtala att avstår till fördel för min mamma. Bouppteckningen är inte klar.

Lawline svarar

Hej! De kan avstå från sin rätt till arv genom att de som dödsbodelägare meddelar dödsboet att de inte vill ha sin del av arvet. Den delen de avstår fördelas då mellan övriga dödsbodelägare. Själva arvsavståendet kan sedan lämnas in tillsammans med bouppteckningen till skatteverket. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare