FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/11/2010

Garantiklausulers förhållande till köplagen respektive konsumentköplagens regler.

Hej! Jag behöver hjälp med lite olika exempel på hur man kan utforma en garantiklausul i ett köpeavtal mellan näringsidkare samt samma typ av klausul i ett avtal mellan näringsidkare och konsument. Finns det något exempel på en garantiklausul som förhandlar bort någon av köplagens bestämmelser, till exempel bestämmelser om påföljder? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis ska sägas att medan konsumentköp regleras i konsumentköplagen (KKL) så finns bestämmelserna om vanliga köp i köplagen (KL). Skillnaden mellan konsumentköp och "vanlig" köp är att konsumenter i vissa avseenden har ansetts särskilt skyddsvärda och det är därför en viss skillnad i riskallokeringen. Köplagarna omfattar endast köp av lös egendom vilket framgår av 1§ Köplagen, https://lagen.nu/1990:931#P1S1, respektive 1§ konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932#P1S1. KKL är tvingande så till vida att avtalsvillkor som försätter köparen i ett sämre läge än vad lagen stadgar ska jämkas, se 3§ KKL, https://lagen.nu/1990:932#P3S1. KL är däremot helt dispositiv vilket innebär att lagen gäller såvida ingenting annat följer av avtalet eller av praxis och sedvänja. Att avtala bort KL:s bestämmelser går med andra ord utmärkt, det man ska tänka på då är att tydligt skriva in i avtalet vad som ska gälla istället. Till exempel kan man avtala bort hävningsrätten genom att skriva; "Vid fel i varan enligt 17 - 19§§, https://lagen.nu/1990:931#P17S1, köplagen kan köparen endast åberopa att säljaren avhjälper felet. Köparen har inte rätt att häva köpet till följd av felet" Tydlighet är alltså nyckelordet här, skriv tydligt vilka regler i köplagen som inte ska bli tillämpliga på avtalet och vad som ska gälla istället. Detta är viktigt då en domstol vid en eventuell avtalstvist tar utgångspunkt i avtalets lydelse och den gemensamma partsviljan, men går inte det att uttyda lösningen på tvisten därigenom så kommer domstolen att fylla ut avtalet med köprättsliga principer och regler. Möjligen att avtala bort KKL:s bestämmelser är som sagt mycket mer begränsad då avtalet inte får sätta konsumenten i sämre situation än lagen medger. De paragrafer som går att avtala om är 4§ KKL - platsen för avlämnandet 5§ KKL - tiden för avlämnandet 7§ KKL - kostnader för transport, lagring m.m. 16§ 2 st KKL - att varan inte ska vara avsedd för det allmänna ändamålet. Vad sedan gäller din fråga om att formulera en garantiklausul så är det svårt att ge något exakt svar på hur en sådan klausul ska se ut materiellt utan att veta vad det är du ska garantera, formellt är det egentligen ingen större skillnad mellan en garanti och en annan utfästelse från säljaren, förutom att det tydliggör ännu mer att säljaren är ansvarig för den uppgift han har lämnat till köparen, då säljaren svarar för uppgift om varans egenskaper eller användning enligt 18 - 19 §§ KL. Men för att ändå ta ett exempel kan man till exempel ta en garanti om pant och förfoganderätt; Säljaren garanterar att varan inte på något sätt belastas av panträtt eller några andra belastningar och det föreligger inte heller någon annan inskränkning i säljarens rätt att överlåta köpeobjektet. En garantiklausul kan sedan kompletteras med en bestämmelse om att brister säljaren i sitt garantiåtagande ska köparen kompenseras med x antal kronor. Jag hoppas att du har fått lite hjälp på vägen! Har du fler funderingar eller om du vill ha mer precisa exempelformuleringar på garantiklausuler är du välkommen att återkomma med lite närmare information om vilken sorts garanti det rör sig om! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare