Utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning

Hej, Jag är tillsvidare anställd sedan 2004 och nu plötsligt vill min chef ha utdrag ur belastningsregistret av mig. Jag arbetar som personlig assistent dock inget som innefattar barn utan det är en vuxen person jag har hand om. Frågan är om chefen har rätt att få ett sådant utdrag av mig. Vad jag har kunnat läsa mig till har chefen inte rätt till detta ? och jag har inga skyldigheter att lämna in ett sådan till henne, stämmer det ?

Lawline svarar

Hej! Regler om belastningsregistret finns dels i lag (1998:620) om belastningsregister, dels i förordning (1999:1134) om belastningsregister. När det gäller *enskildas* rätt att ta del av registeruppgifter *om andra* ges föreskrifter i 10 § lagen om belastningsregister. Denna bestämmelse hänvisar till förordningen om belastningsregister. Enligt 21 § förordningen om belastningsregister har enskild arbetsgivare inom vårdsektorn rätt att få ta del av registeruppgifter om personer som företaget avser att anställa. Endast registeruppgifter om brott som föranlett annan påföljd än penningböter omfattas. Av 11 § 1 st 5 p förordningen om belastningsregister, med hänvisning från 6 § lagen om belastningsregister, framgår att en statlig, kommunal eller landstingskommunal *myndighet* som beslutar om anställning av personal inom vårdsektorn, har rätt att begära utdrag ur belastningsregistret i fråga om den som myndigheten avser att anställa, avseende brott som föranlett annan påföljd än penningböter. Begäran om registerutdrag får endast göras om skälet till begäran uppväger den olägenhet det innebär för den som berörs, se 7 § lagen om belastningsregister. *Enskilda* har rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter *om sig själv*, se 9 § lagen om belastningsregister. Oavsett om din arbetsgivare är en myndighet eller ett enskilt företag är det ytterst tveksamt om din arbetsgivare kan begära ett utdrag ur registret, eftersom en sådan rätt endast föreligger beträffande personer som arbetsgivaren avser att anställa. Av din fråga framgår att du har varit anställd sen 2004, varför rätt till begäran borde vara utesluten. Du kan begära att få ta del av uppgifter ur registret om dig själv. Din arbetsgivare kan inte tvinga dig att framställa en sådan begäran i syfte att få ta del av uppgifterna. Mitt råd till dig är att ta kontakt med din lokala arbetstagarorganisation för att få hjälp med hur du ska hantera den uppkomna situationen. Lagen om belastningsregister hittar du här: https://lagen.nu/1998:620 Förordningen om belastningsregister hittar du här: https://lagen.nu/1999:1134 Vänligen,
Jens LidénRådgivare