Avstående av laglottsrätt

kan en myndig bröstarvinge avsäga sig sin laglott innan mors/fars död? Hur giltigt blir det "pappret" och isf går det att ta tillbaka då far/mor avlidit

Lawline svarar

Hej, Regler kring arv hittar du i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) För att avsäga sig ett arv måste arvinge enligt 17 kap 2 § ÄB antingen genom godkännande av ett befintligt testamente eller skriftligen till arvlåtaren avsäga sig sin rätt till arv. Att arvinge avstått från hela sitt arv har till påföljd att han ej vidare kommer i betraktande som arvinge. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare