FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/11/2010

Nödvärn?

min måg blev attackerad på en pub vilket resulterade i handgemäng och mågen slog tillbaka med följd att käken skadades på en av dom andra,mågen stannade kvar ty han tyckte sig vara oskyldig och enbart försvarat sig men dömdes i rättet till ett års fängelse o 35000 i skadestånd är detta rätt ?

Lawline svarar

Hej! Det man skulle kunna tänka sig och som jag antar att din måg anser är att han handlade i nödvärn. Nödvärnsrätt föreligger bland annat mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom. Gärningen som begås i nödvärn utgör brott endast om gärningen är uppenbart oförsvarligt med hänsyn till situationen. Detta framgår av 24 kap. 1§ Brottsbalken. Beroende på hur situationen såg ut skulle det kunna föreligga nödvärnsrätt i detta fall. Har angreppet upphört och att då gå till motangrepp är att överskrida nödvärnsrätten och motangreppet är då otillåtet. Om man gjort mer än vad som är straffritt kan man också dömas såvida omständigheterna inte vara sådana att han svårligen kunde besinna sig. Detta framgår av 24 kap. 6§ Brottsbalken. För att exemplifiera: I NJA 1994 s. 48 försökte en bestulen ta tillbaka egendomen från tjuven med dragen kniv. Detta agerande ansåg HD vara uppenbart oförsvarligt. HD ansåg dock att den bestulne svårligen kunde besinna sig och åtalet ogillades därmed. Att bli slagen medför alltså inte nödvändigtvis att man får slå tillbaka. Det beror på hur situationen ser ut. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare