Provanställning som följts av ett vikariat

Hej Jag blev anställd i en butik på provanställning på 30h. Före provanställningen gick över till tillsvidare, skrevs ett nytt kontrakt på ett vikariat 38h med uppsägningstid på två veckor. Vi avslutade aldrig det första kontraktet skriftligt eller muntligt utan skrev bara på det nya. Jag har nu fått ett annat jobb och undrar vilket kontrakt som gäller för uppsägningstid. Är det vikariatets två veckor eller som arbetsgivaren menar - att när jag säger upp mig från vikariatet finns det andra kontraktet kvar som nu blivit en tillsvidareanställning och därmed har jag en månads uppsägning? Kan jag verkligen ha två kontrakt samtidigt? Borde inte vikariatet ersatt provanställningen? Tack för hjälp! B. Andersson

Lawline svarar

Hej! Till att börja med så beror svaret på om det finns kollektivavtal mellan dig och arbetsgivaren. Regler om uppsägningstid är semidispositiva och det som står i kollektivavtalet går då före LAS regler. Om arbetsgivaren avser att avsluta en provanställning så ska denne meddela dig om detta minst två veckor innan tiden löper ut. I annat fall övergår anställningen i en tillsvidareanställning, 6 § LAS. Att försöka avtala om att en provanställning ska övergå i en visstidsanställning som t ex ett vikariat strider mot syftet med paragrafen, men om man har avtalat om annat i ett kollektivavtal så är det tillåtet. Det är däremot inte tillåtet att avtala om sådana villkor med en enskild arbetstagare om det inte är reglerat i kollektivavtal. Det har i rättsfall som AD 2008:92 framkommit att man kan ha en visstidsanställning inom ramen för en tillsvidareanställning. Dock förtydligades det i rättsfallet att visstidsanställningen då avsåg andra arbetsuppgifter än vad tillsvidareanställningen omfattade. I ditt fall har jag fått uppfattningen om att du hela tiden har haft liknande arbetsuppgifter, varför jag i detta hänseende ställer mig tveksam till att du skulle kunna ha dubbla anställningsavtal. Eftersom du vill att din anställning ska räknas som ett vikariat och inte som en tillsvidareanställning borde du hävda att du uppfattade tecknandet av avtalet om ett vikariat som ett avbrytande av provanställningen. Därmed ska inte en tillsvidareanställning ha inträtt och uppsägningstiden som ska tillämpas är den för vikariatet.
Rebecca DahlquistRådgivare