Neka tillträde till gemensam bostad

Jag har funderingar kring att neka/s tillträde till gemensam bostad enligt följande exempel: Mannen har misshandlat eller på annat sätt förgripit sig på kvinnan varvid hon valt att flytta till annan bostad och vill hämta sitt bohag från deras gemensamma bostad tillsammans med stödperson. Mannen vägrar släppa in kvinnan i bostaden, alternativt vägrar släppa in kvinnans stöd. Vad har hon för alternativ? Kan hon med våld tränga sig in och kan i så fall stödpersonen hjälpa henne? Jag tackar på förhand och ser fram emot ert svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga Hemfridsbrott är ett brott som stadgas i 4 kap 6 § brottsbalken (1960:700), se https://lagen.nu/1962:700. Hemfridsbrott begår en person som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg. Av kommentarerna till brottsbalken framgår det att om två personer ex. äkta makar och har gemensam bostad, kan den ena maken inte begå hemfridsbrott genom att mot den andres vilja intränga eller kvarstanna i bostaden. Är bostaden med andra ord gemensam gör sig kvinnan troligen inte skyldig till hemfridsbrott när hon hämtar sitt bohag. Däremot kan stödpersonen som hjälper henne eventuellt göra sig skyldig till hemfridsbrott om denna person olovligen intränger sig i bostaden. Dock bör användning av våld undvikas då detta kan vara straffbart. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare