Intermittent anställning

Hej! Har sedan 2006 varit timanställd, 3 månaders sommarvik + 13 mån AVA. Har arbetat varierat under åren, 3-18 d/mån. Till vilken anställn. kan jag lägga till mina "timdagar"? Är det AVA eller vik? Läste något om intermittent anställning.

Lawline svarar

Hej, Ett sommarvikariat och en allmän visstidsanställning är två olika former av tillåtna tidsbegränsade anställningsformer, se LAS 5§ https://lagen.nu/1982:80. Skyddet mot missbruk av tidsbegränsade anställningsformer ligger i att den sammanlagda anställningstiden inte får överstiga två år under en femårsperiod, LAS 5§ st. 2. Överstiger anställningen två år övergår den till att bli en tillsvidareanställning. Till vilken av dessa två anställningsformer du ska lägga dina "timdagar" beror på om dessa hade karaktären av allmän visstidsanställning eller vikariat. Detta är av avgörande vikt eftersom de två olika anställningsformerna ej får läggas samman vid beräkningen av anställningstiden. Förmånligast för dig är att timdagarna läggs till visstidsanställningen eftersom du då har ett färre antal månader att fylla för att nå upp till tvåårsgränsen. När ett anställningsförhållande bestått i en mängd korta arbetstillfällen uppstår frågan hur man ska beräkna anställningstidens längd. Är det s.a.s. ett nytt anställningsförhållande vid varje arbetstillfälle(intermittent anställning) eller är det fråga om en fortlöpande anställning med varierande arbetstid. Detta beror på vad ni har avsett. Det ankommer emellertid på arbetsgivaren att vid anställningsavtalets ingående göra klart att arbetet skall vara intermittent, se AD 2008 nr 81. Du bör alltså argumentera för att den period du arbetat "timdagar" skall ses som ett enda anställningsförhållande. Med vänliga hälsningar
Samuel LundbergRådgivare