Ersättning för utlovat arbete vid "timanställning"

Min man jobbar som timanställd på ett kommunalt behandlingshem och hade blivit erbjuden ett antal pass som han tackat ja till, och det stod således i schemapärmen att han skulle jobba då. Efter en tid bestämmer sig chefen för att ge några av dessa pass till en fast anställd med förklaringen att de fast anställda som inte jobbar heltid har förtur på timpassen. Jag vet att det är så, men får chefen ge bort pass som redan är lovade till en timanställd? Har min man rätt till ersättning för dessa pass? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Timanställning är ingen anställningsform. Anställningsformen är antingen en tillsvidareanställning eller en allmän visstidsanställning. Vilken anställningsform din man har ska stå angivet i anställningsavtalet. Den anställde ska senast efter en månad få skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Informationen ska innehålla bland annat hur länge du är anställd, vilka arbetsuppgifter du skall utföra, lön, ersättningar för övertid och obekväm arbetstid, mm, LAS 6 c §, se https://lagen.nu/1982:80. Dessa uppgifter kan förutom i dit anställningsavtal också vara reglerade i kollektivavtalet om arbetsgivaren har tecknat sådant avtal. Finns inget kollektivavtal är det din mans uppgörelse med arbetsgivaren som gäller. Det är svårt att svara konkret på din fråga eftersom jag inte har tillgång till din mans anställningsavtal, kollektivavtalet eller övriga överenskommelser med arbetsgivaren. Jag råder er att noga läsa igenom både det personliga avtalet och kollektivavtalet för att veta vilka regler som gäller för din mans "timanställningen". Är det fortfarande oklart efter att läst igenom avtalen kan det vara läge att kontakta en advokat eller eventuell facklig arbetstagarorganisation för att utreda frågan vidare. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare