FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt16/11/2005

Lagar man behöver känna till vid uppstart av närbutik

Jag ska i skolan starta ett närköp vilka lagar behöver jag känna till

Lawline svarar

Hej!
Din fråga är för bred för att ett specifikt svar skall kunna ges. Det finns lagar som reglerar allt handlande och i princip alla åtagande man tar sig för. Vilka lagar som din kommande verksamhet berör beror på många olika faktorer. Skall du själv bli näringsidkare och hyra skolans lokaler eller är det någon typ av kooperativ verksamhet? Kanske är det skolan som har givit dig uppdrag eller t.o.m. anställt dig för att bedriva verksamheten.
Skall jag ta hänsyn till alla dessa omständigheter blir mitt svar angående regleringen av din verksamhetsform, redovisning, skatt m.m. allt för omfattande för detta forum.

Bortser man från de lagar som skulle kunna beröra de olika verksamhetsformer som kan komma i fråga finns det ett antal andra lagar som generellt kan vara bra att känna till när man driver en handel. För din löpande verksamhet med inköp av råvaror, kontakt med grossister, kunder o.s.v. är det alltid bra att ha kunskap om Köplagen, Konsumentköplagen och Avtalslagen. Skaffar du anställda regleras det i LAS (lag om anställningsskydd). Skulle du råka ut för brott, exempelvis stölder och snatterier, kan det vara bra att kolla Brottsbalken för att veta hur situationen skall hanteras. Alla lagar jag nu nämnt finns att läsa i sin helhet http://www.lagen.nu/ . Vill du ha mer specifikt svar kan du skicka ett mail med utförligare bakgrundsinformation.

Rådgivare