FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/10/2005

Jag råkade förstöra saker på arbetstid - vem ska betala?

Jag har råkat i konflikt med min arbetsgivare efter att på arbetstid ha tappat lånad kamerautrustning i golvet så att den gick sönder. Jag har hört att arbetsgivaren alltid är ansvarig för vad de anställda gör på arbetstid, men min chef vägrar betala. Har han eller jag rätt?

Lawline svarar

Du har rätt i det här fallet. Din arbetsgivare ska ersätta kamerautrustningen som du tappade i golvet. Arbetsgivare har ett omfattande ansvar för det som de anställda gör i tjänsten. Detta ansvar kallas för principalansvar. Om en anställd skadar en person eller sak, som i det här fallet, ska arbetsgivaren betala för skadan om den anställda orsakat den genom fel eller slarv. För att arbetsgivaren ska bli ansvarig måste den anställda vara i tjänst.
Oscar BjörkmanRådgivare