FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/11/2010

Köp av lös egendom mellan näringsidkare

Hej! Min man köpte en dator till oss dec 09. Datorn har dessvärre varit inne på reparation 2 ggr, men fortfarande är inte felet avhjälpt. När jag idag skulle reklamera datorn igen menade säljaren att man som företagare inte får reklamationen/reparation betald efter 6 mån från inköpet. Är det annan lag som gäller än konsumentköplagen när man är egen företagare?

Lawline svarar

Hej! Jag vill börja med att säga att jag inte är insatt i handelsbruk och sedvänja inom elektronikbranschen. Jag kommer därför att svara ganska generellt på frågeställningen, vilket jag ändå tror kommer att vara till hjälp. Vid köp av lös egendom mellan näringsidkare gäller Köplagen. Se https://lagen.nu/1990:931 Köplagens regler är inte tvingande, vilket betyder att köparen och säljaren fritt kan avtala om de villkor som ska gälla för köpet. Bestämmelserna tillämpas inte när avtalet mellan parterna reglerar en viss fråga, eller när sedvänja utvecklats mellan parterna eller om handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna finns (3 §). Det som avtalats mellan säljare och köpare gäller alltså. Men köplagens regler kompletterar sedan sådant som inte avtalats om. Det som avgör är alltså om ni avtalat om något särskilt, eller om det finns sedvänja eller handelsbruk som anses bindande. Om det inte finns, så gäller alltså Köplagens regler. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare