FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/10/2010

Vad får man sälja på auktion?

Hej! Min fråga är vad man enligt lag får köpa och sälja på auktion, d.v.s. begagnade varor? Vilka förbud finns enligt lag? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Det finns inga speciella förbud mot att sälja vissa saker på auktion, utan det gäller i stort sett samma förutsättningar och restriktioner som gäller beträffande vad man får sälja i en vanlig affär. I praktiken innebär ju detta att man exempelvis inte får sälja alkohol på auktion, eftersom det endast får säljas genom systembolagets försorg. Likadant får finns det begränsningar för försäljning av vapen och andra "riskfyllda" produkter. För att närmare avgöra om det finns några restriktioner vad gäller tänkbara saker du vill sälja, kan du ju utgå från var och hur man köper aktuell vara ute i handeln. Krävs det till exempel någon licens för att få köpa eller sälja den (tex. mediciner), innehåller den säkerhetsrisker eller kan det tänkas finnas något annat som är speciellt med produkten och som gör att vem som helst inte bör ha med den att göra. Finns det inget sådant, ska det vara fritt fram att även som privatperson köpa/sälja varan på auktion. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare