Vikarieanställning övergår till tillsvidareanställning

Vi har två vikarier, hur länge kan man förlänga deras vikariat innan de går över till tills vidare anställning.

Lawline svarar

Hej! Enligt 5 paragrafen lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80), så övergår en vikarieanställning till en tillsvidareanställning och personen har arbetat i mer än två år under en fem års period. Det två åren behöver inte vara i sträck utan kan vara uppdelat, vilket betyder att så länge som personen har varit anställd som vikarie i sammanlagt mer än två år under fem år så blir personen tillsvidareanställd. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare