Avstående från arv till förmån för sina barn

Väntar ett arv,har skulder hos kronofogden.Kan jag ge bort mitt arv till mina barn innan dom tar pengarna?Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Som arvinge kan du avsäga dig din rätt till arv från en utpekad person (detta regleras i Ärvdabalken 17 kap 2 §). Avsägelse av rätt till arv kan ske på två sätt, antingen genom att man godkänner ett testamente som arvlåtaren upprättat till förmån för någon annan, eller genom att man skriftligen hos arvlåtaren klargör att man avstår från sin arvsrätt. Är man bröstarvinge, dvs arvinge i direkt nedstigande led (barn, barnbarn osv),är en arvsavsägelse i normalfallet dock endast bindande om den som avstår har fått "skäligt vederlag" (detta ska bedömas med hänsyn till omständigheterna vid tiden för avsägelsen) eller om egendom vars värde motsvarar laglotten tillfaller arvingens make eller bröstarvingar (laglott är den del av arvet som arvlåtarens barn alltid har rätt till och utgörs av halva arvslotten, exempel: om den som har dött efterlämnar fyra barn skulle deras respektive arvslott ha varit 1/4 av kvarlåtenskapen och var och ens laglott 1/8). Är ingen av dessa förutsättningar är uppfyllda är arvsavståendet dock giltigt till den del avståendet avser arvet i övrigt. I vissa fall kan bröstarvinge med bindande verkan avsäga sig laglottsrätten även om avtalet innefattar ett avstående utan vederlag. Om egendom motsvarande laglotten tillfaller någon som är närstående till arvingen (t ex dennes barn) kan arvingens intresse anses tillvarataget så att det inte finns skäl att därutöver kräva vederlag för arvingen personligen. Utgångspunkten är att om en bröstarvinge avsäger sig sitt arv innebär det att inte heller den avståendes barn får del av arvet. Men detta kan undvikas. Genom uttrycklig överenskommelse mellan arvlåtaren och den avstående arvingen kan avsägelsen bli begränsad att gälla arvingen personligen, och således inte dennes barn. Sammanfattningvis är svaret på din fråga att du kan avsäga dig din arvsrätt till förmån för dina barn genom att skriftligen uppge att du avsäger dig din arvsrätt till förmån för just dina barn. Är du bröstarvinge gäller ytterligare förutsättningar (se ovan). Vad gäller omständigheten att du har skulder hos kronofogdemyndigheten så har man ansett att borgenärer inte kan göra anspråk på framtida arv, vilket innebär att den omständigheten inte hindrar att du skriftligen avsäger dig ditt arv från någon som fortfarande är i livet till förmån för dina barn. Med vänlig hälsning, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare