FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/10/2010

Hävning av köp på grund av köparens dröjsmål

Hej! Vi har visat en häst för en spekulant vilken även har provat hästen två ggr. Hon har bekräftat på telefon att hon vill köpa hästen varvid vi åkte och veterinärbesiktigade honom. När detta var klart och utan några anmärkningar bestämdes att hästen skulle hämtas följande vecka. Trots att det har gått två veckor, under vilken tid vi har haft mycket svårt att nå köparen så har hon ännu ej betalt eller hört av sig om när hon vill göra klart köpet. Vi har andra intresserade så vi undrar om vi kan sälja till någon av dessa trots att vi ingått ett muntligt avtal om försäljning.

Lawline svarar

Köplagen reglerar köp mellan privatpersoner, men inte köp där en näringsidkare säljer en vara till en kosument. Det framgår inte av frågan i vilken egenskap säljaren tillhandahåller hästen, men jag utgår i det följande som att både parter är privatpersoner. Både säljare och köpare har skyldigheter när ett köpeavtal har träffats. Köparen ska enligt 50 § köplagen medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av honom för att säljaren skall kunna fullgöra köpet och hämta eller ta emot varan. Se https://lagen.nu/1990:931 Uppfyller köparen inte sin skyldighet att hämta eller ta emot varan och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida kan säljaren häva köpet enligt 55 § köplagen. Enligt 55 § får säljaren häva köpet, om köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan, i fall då tid för avhämtning framgår av avtalet. Då ni avtalat att hästen skulle hämtas följande vecka, och det nu gått två veckor, har köparen således begått ett avtalsbrott. Ni bör meddela köparen att ni häver köpet på grund av dröjsmål. Ni kan sedan sälja hästen till någon annan. Se https://lagen.nu/1990:931
Lina RadovicRådgivare