Förtur till arbete vid allmän visstidsanställning

Jag har varit visstidsanställd i snart 20 månader och får inte fortsatt förängning. jag har 2 kollegor som varit visstidsanställd kortare tid än mig och är yngre. Vi har samma kompetens och utför idag samma arbetsuppgifter. Har jag. Dessa två har fått fortsatt tjänst. Kan jag hävda att jag har förtur med tanke på längre arbetstid och ålder. Gäller detsamma för om våra anställningar skulel gå över till tillsvidare tjänster?

Lawline svarar

Hej! En allmän visstidsanställning är anorlunda än en tillsvidareanställning som är den vanliga anställningsformen enligt LAS 4 § 1 stycket, se https://lagen.nu/1982:80. En allmän visstidsanställning är en tidsbegränsad anställningsform den upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens slut eller när arbetet slutförts om inget annat är avtalat LAS 4 § 2 stycket. Arbetsgivaren behöver inte säga upp en allmän visstidsanställning, den löper ut automatiskt. En allmän visstidsanställd har enligt LAS 25 § möjlighet till företrädesrätt om man på grund av arbetsbrist inte fått fortsatt anställning. En förutsättning är att arbetstagaren varit anställd mer än 12 månader under de senaste 3 åren. Om fler har företrädesrätt bestäms turordningen med utgångspunkt i anställningstd, om lika anställningstid ger högre ålder företräde, LAS 26 §. Enligt LAS 5 § 2 stycket övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning om man varit anställd i mer än två år. Om anställningen övergår till en tillsvidareanställning måste arbetsgivaren ha saklig grund för uppsägning, LAS 7 §. Turordningsregler gäller vid arbetsbristuppsägning, LAS 22 §. Om det finns ett kollektivavtal kan avikelser göras från LAS. Viktigt att läsa kollektivavtalet noga, det kan reglera ovanstående regler i LAS. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare