FrågaAVTALSRÄTTFormkrav26/10/2010

Former för uppsägning av avtal

Vid uppsägning av ett avtal, kan ena avtalsparten (ett privat företag) kräva att sådan endast får ske genom rekommenderat brev?

Lawline svarar

Hej! Nej, det kan man inte göra. Visserligen kan båda avtalsparterna, när de ingår avtalet ifråga, i avtalet komma överens om att uppsägning endast får ske på ett visst sätt (tex. skriftligen). Men har inget specifikt avtalats, kan inte den ena parten kräva att uppsägning av exempelvis ett löpande avtal endast får ske genom rekommenderad post, utan även en uppsägning med vanlig post är lika giltig. Emellertid ska tilläggas att du som säger upp avtalet, har ett betydligt bättre bevis på att uppsägningen kommit adressaten till handa, om du skickat den genom rekommenderat brev. Vänligen
Carl-Henrik BrännbergRådgivare