FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/10/2010

Tillämplig lag vid köp av tjänst mellan näringsidkare

Vi erbjuder IT-tjänster till näringsidkare. Vilken lag är det som gäller vid köp av tjänster mellan näringsidkare? Vad jag läst mig till är det inte köplagen (endast varor?). Det finns en konsumenttjänstlag men jag hittar inte motsvarande lag för köp av tjänster mellan näringsidkare.

Lawline svarar

Hej! Det finns inte någon lag i svensk rätt som uttryckligen reglerar köp av tjänst mellan två näringsidkare. Området präglas av avtalsfrihet parterna emellan. Primärt är det alltså vad parterna har avtalat om som gäller. Om det är oklart vad som har avtalats får man titta på partsviljan, d v s vad parterna avsåg att avtala om. Om ingenting har avtalats eller om det omöjligen går att utreda vad som har avtalats finns det anledning att ta stöd av Köplagen, även om den reglerar köp av lös egendom. Om ett avtalsvillkor skulle vara oskäligt kan det jämkas med stöd av 36 § Avtalslagen. Eftersom det inte finns någon lag som uttryckligen reglerar köp av tjänst mellan näringsidkare kan det vara klokt att dokumentera avtal och förhandlingsdokument. Det kan också vara rekommenderbart att titta i Köplagen för att skaffa sig en uppfattning om vad som bör regleras mellan parterna.
Niklas SinanderRådgivare