Återkallelse av vapenlicens

Hej jag har dömts till samhällstjänst i 50 tim för grov rattfylla, min fråga är vem eller vilka bestämmer om återkallande av min vapenlicens om det skulle vara aktuellt, var varit av med den för 8 år sen för olaga hot.

Lawline svarar

Det är polismyndigheten som beslutar om återkallande av vapenlicens. Ett tillstånd att inneha skjutvapen skall enligt Vapenlagens 6 kap. 1 § (https://lagen.nu/1996:67) återkallas av polismyndigheten om tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen, tillståndshavaren utan godtagbar anledning vägrat polismyndigheten tillträde för att kontrollera att förvaringsbestämmelserna följs, förutsättningarna för tillståndet inte längre finns, eller det annars finns någon skälig anledning att återkalla tillståndet. Enligt tidigare domstolsfall ska återkallelse av vapenlicens inte genomföras som en ytterligare sanktion på grund av brott, utan det ska ske som en säkerhetsåtgärd. Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare