Frånträda avtal enligt distans- och hemförsäljningslagen eller konsumentköplagen

Hej min mand har köpt en Iphone4 over tele2s websida, den har inte funkat optimalt fron dag 1, nu har den blokeret helt och funkar inte, vil vil høra om man kan ifølge lagen ångra köpet och returnere telefonen och kommer yt av avtalet ??

Lawline svarar

Distans- och hemförsäljningslagen är tillämpning på denna typen av köp via internet. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kosumenten rätt till 14 dagars ångerrätt, från den dag då konsumenten mottagit varan (9-10 §§). Se https://lagen.nu/2005:59 Om ångerfristen gått ut kan ni reklamera varan enligt 23 § konsumentköplagen. Se https://lagen.nu/1990:932 Enligt 16 § konsumentköplagen ska varan bland annat stämma överens med avtalet. I ert fall är varan felaktig. Ni som köpare, måste reklamera varan hos tele2 (23 §). Reklamation ska ske inom skälig tid efter att man upptäckt felet. Ett meddelande till säljaren om reklamation, som inkommit inom två månader från att felet upptäcktes, anses alltid vara inom skälig tid. Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av till exempel en garanti. Enligt 22 § konsumentköplagen får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Köparen kan i första hand kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § ). Om inte säljaren kan företa omleverans eller laga telefonen inom skälig tid, kan ni häva köpet och då frånträda avtalet (29 §) Eftersom varan verkar ha varit felaktig redan från början, kan ni anföra att ni önskar att frånträda avtalet genom hävning enligt konsumentköplagen. Säljaren har dock rätt att välja omleverans eller laga varan i första hand. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare