Lawline svarar
Hej!
I ett dylikt fall tillämpas Konsumentköplagens (1990:932, KKöpL) regler enligt 1 § samma lag, se https://lagen.nu/1990:932#P1S1. Lagen är enligt dess 3 § tvingande till konsumentens fördel, se https://lagen.nu/1990:932#P3S1. Detta innebär att lagen uppställer vissa minimivillkor vilka således innehållet i ett avtal inte får inskränka. Självklart får konsumenten ges mer förmånliga villkor än vad lagen föreskriver.
Det som i detta fall avgör om säljare eller köpare skall stå får eventuella kostnader har att göra med vem som bär riken för varan. Att bära risken för varan innebär att man ansvarar för om varan förstörs, minskas, försämras eller kommer bort (oavsett om detta beror på den part som ej bär risken). Av 8 § 2 st KKöpL, se https://lagen.nu/1990:932#P8S2, framgår att risken övergår på köparen då varan avlämnats enligt 6 § KKöpL, se https://lagen.nu/1990:932#P6S1. I detta fall blir det därmed avgörande om man kan anse att varan avlämnats till köparen på så vis att köparen kommit i besittning av densamma i enlighet med 6 § KKöpL, se https://lagen.nu/1990:932#P6S1.
I förarbetena till KKöpL fastställs att frågan om varan har avlämnats skall avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Det påpekas att köparen, då säljaren skall leverera varan, inte alltid rent faktiskt behöver ta om hand om varan för att man skall anse att den omhändertagits. Som ett exempel på en sådan situation nämns att säljaren lägger varan i en brevlåda då ingen är hemma. Av exemplifieringen framgår dock att varan inte tordes anses ha kommit i köparens besittning om säljaren lämnat varan utanför dörren till en lägenhet.
Om du inte hade kommit överens med säljaren om att det var okej att denna kunnde ställa varan utanför din dörr kan man av sistnämnda exempel dra slutsatsen att varan ej enligt lagens definition omhändertagits av dig. Därmed bar säljaren fortfarande risken för varan då den blev stulen och skall enligt 8 § KKöpL skall för eventuella kostnader, se https://lagen.nu/1990:932#P8S1.